Jeg får ikke startet Classroom eller andre Google tjenester. Hva gjør jeg?
- Sjekk internettforbindelsen:
- Forsikre deg om at Chromebooken din er koblet til internett. Classroom er en nettjeneste som krever en aktiv internettforbindelse for å fungere. Prøv å åpne andre nettsider for å bekrefte at internettforbindelsen er stabil.
- Logg ut og logg inn igjen:
- Prøv å logge ut av Chromebook-en og deretter logge inn igjen. Dette kan hjelpe med å løse eventuelle påloggingsproblemer eller midlertidige feil.
- Sjekk nettleserinnstillinger:
- Sørg for at nettleseren på Chromebooken din er oppdatert til den nyeste versjonen. Du kan også prøve å slette nettleserens buffer og informasjonskapsler (cache og cookies). Dette kan bidra til å løse problemer med innlasting av Classroom. Her er hvordan du kan slette buffer og informasjonskapsler (logg) i nettleseren din:
- Åpne Google Chrome nettleseren på Chromebooken din
- Klikk på de tre prikkene (menyikonet) øverst til høyre i nettleseren.
- Velg «innstillinger»
- Velg “personvern og sikkerhet”
- Velg “slett nettleserdata” Du får nå opp noen valgmuligheter for hvor langt tilbake du skal slette nettleserdata. Velg “alle datoer” samtidig som du merker av for Nettleserlogg, informasjonskapsler…, Bufrede bilder og filer
- Velg fanen som det står avansert på”, og marker alle punktene der utenom “passord og andre påloggingsdata”
- Klikk det blå feltet “slett data”
- Tilbakestill innstillingene i nettleseren
- Tilbakestilling av nettleserinnstillingene kan også være en nyttig løsning hvis du har problemer med å åpne Google Classroom på Chromebook. Se her hvordan du kan tilbakestille nettleserinnstillingene i Google Chrome:
- Åpne Google Chrome-nettleseren på Chromebooken din.
- Klikk på de tre prikkene (menyikonet) øverst til høyre i nettleseren for å åpne innstillingsmenyen.
- Velg “tilbakestill innstillingene» til venstre.
- Velg “tilbakestill innstillingene til standardverdiene”.
- Klikk så det blå feltet “tilbakestill innstillinger»
- Sjekk Google Workspace-kontoen:
- Forsikre deg om at du er logget inn med riktig Google Workspace-konto som er tilknyttet Classroom. Hvis du har flere Google-kontoer, kan det hende du må bytte mellom dem.
- Oppdater Chrome OS:
- Sjekk om det er tilgjengelige oppdateringer for Chrome OS. En utdatert operativsystemversjon kan noen ganger føre til problemer med nettjenester som Classroom. Her er hvordan du kan sjekke/ oppdatere maskinen din
- Klikk på klokken i høyre hjørne av oppgavelinjen. (Nederst til høyre)
- Klikk på ikonet for innstillinger (tannhjul) som vises neders til høyre i det lille popup-vinduet som kommer opp.
- **Rull nedover i innstillingsvinduet til du ser «Om Chrome OS» (About Chrome OS). Klikk på denne.
- Du vil nå se informasjon om din nåværende Chrome OS-versjon og muligheten til å sjekke etter oppdateringer. Klikk på «Sjekk etter oppdateringer» (Check for updates).
- Chromebooken vil nå søke etter tilgjengelige oppdateringer. Hvis det er oppdateringer tilgjengelige, vil de bli lastet ned og installert automatisk. Du kan også se en melding som indikerer at oppdateringer er i ferd med å bli installert.
- Når oppdateringene er installert, vil Chromebook-en be deg om å starte på nytt for å fullføre oppdateringsprosessen. Klikk på «Start på nytt» (Restart) for å gjøre dette.
- Merk at Chromebook-en din normalt sett skal oppdatere seg selv automatisk i bakgrunnen, men du kan også manuelt kontrollere etter oppdateringer ved å følge trinnene ovenfor. Dette er nyttig for å forsikre deg om at du alltid har den nyeste versjonen av Chrome OS med de nyeste sikkerhetsoppdateringene og funksjonene.
- Sjekk datoen og klokkeslettet:
- Forsikre deg om at datoen og klokkeslettet på Chromebooken din er riktig innstilt. Feil datoen og klokkeslettet kan påvirke tilgangen til nettjenester.
Legg igjen en kommentar